huizen en auto’s

Wij liepen op de briesende beesten toe, en betastten liefdevol hun gloeiende borst. Ik strekte mij uit in mijn auto als een lijk in een doodskist, maar kwam onmiddellijk tot wederopstanding achter het stuur, de guillotine die mijn maag bedreigde. De razende bezem der krankzinnigheid rukte ons van onszelf los en joeg ons voort door de straten, uitgesleten en diep als rivierbeddingen. Dit stuk uit het manifest van het Futurisme van Filippo Martinetti van 20 februari 1909 bezingt de liefde voor snelheid en vervoermiddelen. We kunnen dit manifest beschouwen als de start van het modernisme.

Het Jahrbuch Deutschen Werkbund van 1914 ging over der Verkehr. Het bevat veel foto’s over boten, vliegtuigen, treinen en auto’s, waaronder de carrosserie van een wagen door Ernest Neumann.

Le Corbusier stelde de relatie tussen auto’s en architect zeer duidelijk voor in zijn artikelenreeks Vers une architecture van 1920-1921.

Le Corbusier had vanaf 1927 een Voisin C7. Gabriel Voisin was van oorsprong vliegtuig-bouwer in een voorstad van Parijs, maar begon in 1919 auto’s te produceren. Le Corbusier plaatste zijn auto ostentatief op de voorgrond van de foto’s van zijn woningen, die verschenen in de belangrijke architectuurtijdschriften. Hieronder enkele foto’s van de villa Stein-de-Monzie te Garches.

Waar Le Corbusier zijn auto op de voorgrond gebruikte om zijn realisaties het extra label van modern te geven, gebruikte de firma Mercedes de dubbelwoonst van Le Corbusier op de Weissenhof te Stutgart als achtergrond voor hetzelfde doel. De foto is gemaakt in 1928. De auto was een Mercedes Benz 200 Kabriolet. De mannequin was Elsbeth Böklen, met kort haar en modieuze kleding

Andere architecten gebruikten hetzelfde procédé ter publicatie van foto’s over hun realisaties, onder andere Victor Bougeois bij de woning voor Jean Mondalt, gebouwd in 1927.

Hieronder een foto van de Minerva AH Faux Cabriolet van 1929 van architect Léon Stynen voor zijn woning Verstrepen van 1927. De foto verscheen in de tijdschriften La Cité, De Bouwgids en Bâtir.

Gerrit Rietveld bouwde in 1927 een garage met chauffeurswoning voor Van der Vuurst de Vries.

Een ander iconisch gebouw is de villa Müller (1928-1930) van architect Adolf Loos. De foto van de voorgevel toont hoogstwaarschijnlijk de auto van de eigenaar, die van de achtergevel waarschijnlijk een taxi.